Preskočiť na hlavný obsah

Povinná literatúra, ktorá nie je nuda

Keď sa povie, povinné alebo mimočítankové čítanie, všetci si tak nejako automaticky predstavíme hrubé staré knihy, ktoré prach hltajú nenadarmo. Keď k tomu pripíšeme fakt, že si z toho musíme robiť poznámky, odovzdať čitateľský denník, modliť sa, že som tam dal všetko, čo odo mňa učiteľka chce a ešte za to, že som čítal dostanem aj známku... neznie to prve najlákavejšie. Napriek tomu, že aj ja zadávam takého domáce úlohy, mnohé sa obísť ani nedajú, priznávam, že výber mimočítankovej literatúry nie je práve najšťastnejší. Na strednej škole som doslova trpela, lebo ako Chrám Matky Božej v Paríži... (prvých sto strán je úplne navyše). Nie všetky by som ale zahodila do koša, a keď som sa prinútila povinnú literatúru čítať, oslovili ma. Teraz vám predstavím päť kníh zo strednej školy, ktoré podľa mňa nie sú až tak povinné.

Kto chytá v žite (J.D. Salinger)
Kto chytá v žite – nové vydanieNajlepšie na tomto americkom prozaikovi je to, že ústredným motívom väčšiny jeho diel sú problémy dospievania či dosah vojny. Práve stredoškoláci si zamilujú jeho novelu Kto chytá v žite. Mladých ľudí osloví najmä priamy rozprávač, čím sa umocní ten pocit spolupatričnosti zo strany autora. Šestnásťročný Holden Caulfield prepadá zo štyroch predmetov a vyhodia ho zo školy. Vtedy ho jeho učiteľ začne poúčať o živote, no Holden si svoj postoj háji. Napriek tomu, že očakávate drsniaka, Holden je veľmi citlivý chlapec a napriek tomu, že je introvert, dokáže sa vyjadrovať k zložitým témam spoločnosti a problém dospelých vidí v systéme života, aký  žijú. Čo by to bolo za autentické dielo bez skutočnej lexiky, a preto sa čitateľ nevyhne ani vulgarizmom či rozhovorom na tému sexualita u mladých. 

Na Západe nič nové (E.M. Remarque)
Na západe nič novéVojnový román preslávil autora takpovediac za noc. Remarque ako jeden z hlavných predstaviteľov Stratenej generácie ukazuje krutosť vojny, ktorá zničila mladú generáciu vtedajšej doby. Paul Bäumer sa spolu s kamarátmi vydáva na vojnu plný ideálov a vlastenectva a vracia sa ako troska, ktorá má problém začleniť sa do spoločnosti. Naozaj ide o strhujúci príbeh a postavy sú tak verne vykreslené, že som mala pocit, akoby som tam stála vedľa Paula. Podľa môjho názoru by si mal každý človek prečíta aspoň jednu knihu, ktorá ukazuje nezmyselné boje a besnenie vojny. Možno by sme si začali viac vážiť svoje životy.

Malý princ (A.de Saint Exupéry)
Malý princJedna z najznámejších moderných rozprávok bola preložená do 180 jazykov. Dielo s autobiografickými črtami od francúzskeho spisovateľa a pilota si vaše srdce jednoducho musí získať. Kniha rozpráva o tom, ako pilot stroskotá na Sahare a tam stretne malého chlapca z ďalekej planéty, ktorý s ním vedie filozofické dialógy. Okrem toho, že sa hlboké zamyslenia o života dotknú aj toho vášho, autor chcel ukázať dospelým svet a myslenie detí a chcel, aby ho pochopili. V knihe nájdete aj originálne autorove kresby, ktoré sú tam nato, aby sme videli presne to, čo on chce, aby sme videli. Vrelo odporúčam.




Keď báčik z Chochoľova umrie (M. Kukučín)
Keď báčik z Chochoľova umrie, Neprebudený
Kukučín, u mňa osobne, patrí k autorom, ktorí ma nenudili nikdy. Na základnej som čítala Rysavú jalovicu a odvtedy som si slovenský realizmus zamilovala. Stredoškoláci asi vedie, o čom je reč. Kritika a zobrazenie úpadu zemianstva sa Kukučínovi podarila dokonale. A nie len to. On dokonca dokáže túto skutočnosť tak zosmiešniť, že sa občas až chytáte za brucho a mrzí vás, že je to len poviedka a nie tristostranový román. Ak niekto z vás nie je z dedinského prostredie alebo nie je na tradičnú slovenskú literatúru zvyknutý, zožeňte si výtlačok s vysvetlením slov, pretože toľko archaizmov a historizmov sa naučíte, až z toho budete celí "ľudoví" :D A nájdite si zbierku, nie len jednu poviedku, lebo to, že skončí jedna a začína hneď druhá je podľa mňa super :D Nájdete ju aj na Zlatom fonde :)

Nox et solitudo (I. Krasko)
Básnicke dielo - Ivan KraskoNapriek tomu, že nie som veľkým fanúšikom poézie, Krasko ma presviedča o opaku a to vždy, keď sa k jeho zbierke dostanem. Noc a samota vás spolu s lyrickým hrdinom zavedie do búrnej a tmavej noci. Spomína na rodný kraj a rodičov. Úvod k zbierke napísal Vajanský a zaželal mu "šťastnú cestu z tieňov a samoty". Nezľaknite sa veľmi,. básne majú baladický charakter, no chýba im epickosť, preto sa môžete sem-tam strácať.Ale až sa zamyslíte nad obsahom...



Takže zamyslite sa nad tým, či povinnú literatúru úplne zavrhnete alebo je dáte šancu a necháte sa príjemne prekvapiť. 


Peťa :)

Práve čítam: Učiteľova dcéra (Julie Klassenová)
Môj instagram: @petah.468_booklover

Môj posledný článok: Best quotes
Moja posledná recenzia: Mŕtve dievča neklame (Jay Asher)

Knihy môžete zakúpiť tu:
Kto chytá v žite
Na Západe nič nové
Keď báčik z Chochoľova umrie
Malý princ

alebo na ipark.sk :)

Zdroje obrázkov: internetové kníhkupectvo ipark.sk

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Samoľúby vojvoda (Georgette Heyerová)

Ako som na tomto blogu už veľakrát spomínala, mám rada historické romány a ľúbostné príbehy typu Jane Austenová alebo sestry Br önteové... Takisto veľmi inklinujem k svetovému realizmu. Preto, keď som držala v knižnici túto knižku v ruke, vedela som, že sa mi bude páčiť. Príbeh je naozaj nenáročný. Zachytáva vzťahy mužov a žien v Anglicku so zameraním sa na slušné správanie a dodržiavanie etikety. Celý dej sa začne jednoduchým hľadaním životnej družky pre tak trochu namysleného vojvodu, skomplikuje sa cestou do Paríža a nakoniec všetko dobre dopadne a vyrieši sa to v poslednej kapitole. Skutočne niečo, čo vám prispeje k poobedňajšiemu oddychu za chmúrnych jarných dní, tak ako to bolo u mňa.  Hlavná postava Phoebe je klasicky silnou hrdinkou s názorom a predstavou, že na to, aby bola úspešná a sebestačná, muža naozaj nepotrebuje. Vo svojej podstate má pravdu, ale len dovtedy, kým sa nezamiluje a uvedomuje si, že napriek peniazom, ktoré si dokáže sama zaobstarať, nebude bez neh

Recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)

Keď sa mladé dievča zamiluje, môže to mať neblahé následky. Niekedy musí bojovať o svoju lásku, inokedy zase odchádza so zlomeným srdcom. Vtedy jej ťažko vysvetlíte, že sa niečo nové naučila a čaká ju vyvolený, ktorý ešte ani nevie, že existuje. Ak sa ale celá situácia skomplikuje nechceným dieťaťom, je potrebné to čo najskôr vyriešiť. V dnešnej dobe dievčaťu bez problémov pomôžu rodičia a priatelia, ak je taká možnosť, či iná organizácia. Za čias Jane Austenovej by bola mladá dáma vylúčená zo spoločnosti a odkázaná len sama na seba. Klassenová nepochybne opäť predviedla svoj talent a ja ako jej veľký fanúšík to veľmi oceňujem. Príbeh ma zaujal už na začiatku. Vstupujeme in medias res a hneď sa ocitáme zoči voči problému, ktorý toto neohrozené žieňa musí vyriešiť - tehotenstvo bez manželstva. Do toho celého sa zamotá brat otca dieťaťa a celú situáciu vyrieši. Tu upozorňujem mojich sledovateľov na fakt, že celé riešenie mi pripadá nereálne. Akokoľvek zaujímavo je podaná zápletka,

Recenzia: Psia duša (W. Bruce Cameron)

"Neexistujú zlí psi, iba zlí ľudia. Psi potrebujú len lásku." Niekedy sa sama zamýšľam nad tým, čo sa s mojou dušou stane po smrti. Napadá mi niekoľko scenárov a to, že sa po smrti dostanem do iného tela, kým nesplním svoje poslanie, sa mi celkom pozdáva. Veď každý potrebuje nájsť zmysel života, inak by a na tomto svete zbláznil. A čo psi? S nimi je to ako? Priznávam, že knihu som si kúpila, lebo bola v zľave a ja som potrebovala doplniť objednávku, aby som mala poštovné zadarmo. Veľa ľudí ju chválilo, bola dokonca aj sfilmovaná, trailer sa mi páčil, tak som si povedala: Prečo nie? Na začiatku čítania som bola síce trochu skeptická a neverila, že sa dostanem až na koniec, ale potom som ju hltala. Nečakajte žiaden silný strhujúci príbeh, pri ktorom budete srdcervúco plakať. Kniha má nádhernú myšlienku a aj autorovi sa ju podarilo podať celkom sľubne, no nie je to trhák, na ktorý budete spomínať ešte veľa rokov. Jednoduché súvetia aj najlenivejšiemu čitateľovi