Preskočiť na hlavný obsah

Recenzia: Dám ti aj Slnko (Jandy Nelson)

Každý človek hľadá zmysle života, či už vedome alebo sa tvári, že pre nič nežije. Každý dúfam, že časom nájde svoje stratené dve ruky a nohy. Svoju polovičku, kus svojho srdca a mysle... Niekto má také šťastie, že sa mu to podarí niekoľkokrát za život, a pretože láska má mnoho podôb, Jude a Noe nám ich všetky ukážu.

Neviem, či aj vy máte ten pocit, ale pri knihe, ktorá je populárna, mám tak trochu strach, že práve ja budem ten jedinec, ktorému sa to nebude páčiť a bude nadávať na zbytočne vyhodené peniaze. Som neskonale vďačná za to, že to tak nie je. Kniha je perfektná. Vrelo ju odporúčam.

Jude a Noe sú dvojčatá, ktoré majú spoločný nie len prenatálny vývoj, ale aj myseľ a dušu. Autorka nádherne ukazuje, ako sa mladý človek vyvíja fyzicky aj emocionálne. Nie vždy si uvedomujeme blízkosť svojho súrodenca a nie sme vďační za to, že ho máme a neprejavujeme lásku, akú by si zaslúžil. Vznikajú z toho medzi nami zbytočné problémy, ktoré sa dajú vyriešiť v tých lepších prípadoch jednoduchým rozhovorom. Títo dvaja hlavní hrdinovia sú jasným dôkazom toho, že klamstvo a závisť môžu zničiť niekomu celý život. 

Veľmi mi imponuje postava Oscara. Ja ho vnímam ako lepidlo...ako niekoho, kto tam stopercentne patrí a kto spája rozdelených súrodencov aj keď nevedomky. Nie som si úplne istá, že č je on ten, kto zachraňuje, ale ho zachraňuje Jude či sochár či ktokoľvek iný. Je to ten typ človeka, ktorý vám je hneď na začiatku spoznávania sympatický, a predsa je to človek s chybami, ktoré sú nemalé. Jeho charakter je neskutočne skvele prepracovyný a páči sa mi to. Neviem, aký bol autorkin zámer, ale práve Oscar je pre mňa ako čitateľa pevný bod, ktorý mi spojil viaceré kapitoly do súvislého príbehu a pomohol mi mnohé pochopiť.

Počas čítania zistíte, že ste sa možno aj zamotali a neviete, čo sa to práve odohráva a aký to má súvis s predošlým rozprávaním. Nedajte sa odradiť, je to len párstránková záležitosť. Inak, je naozaj pôsobivé, ako sa rozprávačí striedajú. Ide o ja-rozprávanie (moje obľúbené, už som spomínala) a narátormi sú práve dvojičky, okolo ktorých sa vlastne točí celý príbeh. Vnímame pocity násťročných, ich problémy a zložité situácie, s ktorými sa musia vysporiadať. Je to veľmi poučné, pretože ak máte vo svojom okolí nepochopeného tíneďžera, ste na správnej adrese.

Ak milujete ľúbostné príbehy, nebudete sklamaní. Láska vo všetkých podobách... to som spomínala na začiatku a Nelson to dodržiava. Nechcem veľa prezradiť, no stretnete sa s mladými homosexuálmi, rozvodom, láskou v staršom veku a mladou jemnou láskou. Nakoľko je to kniha pre mladšie ročníky, ukážky z červenej knižnice nečakajte. 

Inak celkové vydanie knihy na mňa veľmi zapôsobilo. Naoko nevýrazná jednoduchá väzba ukrýva strany ako z denníka, prázdne strany, čierne strany.... Je to veľmi zaujímavé. Spojenie s výtvarným umením cítime doslova na každej stránke. Šmuhy, malé obrázky... Najviac  je toto spojenie viditeľné vtexte, nie len tým, že hlavný predstavitelia umením doslova žijú, ale máte ako čitateľ možnosť vidieť obrazy v ich hlavách... Noe ponúka názov každého obrazu vzniknutého v jeho hlave a čitateľ podľa svojej fantázie obraz "vytvorí". Skvelé :)

Takže, ak si chcete rozdeľovať svet a dostať Slnko, neváhajte a siahnite po tejto inšpirujúcej knižke. Ja som veľmi rada, že som sa k nej dostala. 
Moje hodnotenie:   odporúčam
     
                 😊  😊  😊  😊  😊

Kategória: young adult
Počet strán: 352 s.
Jazyk: slovenský
ISBN: 978-80-556-1401-4
Vydavateľstvo: Slovart

Knihu mám z kníhkupectva ipark.sk, kúpite ju aj TU

Moja posledná recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)
Môj posledný článok: Kniha na dovolenku - tipy, rady...


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Samoľúby vojvoda (Georgette Heyerová)

Ako som na tomto blogu už veľakrát spomínala, mám rada historické romány a ľúbostné príbehy typu Jane Austenová alebo sestry Br önteové... Takisto veľmi inklinujem k svetovému realizmu. Preto, keď som držala v knižnici túto knižku v ruke, vedela som, že sa mi bude páčiť. Príbeh je naozaj nenáročný. Zachytáva vzťahy mužov a žien v Anglicku so zameraním sa na slušné správanie a dodržiavanie etikety. Celý dej sa začne jednoduchým hľadaním životnej družky pre tak trochu namysleného vojvodu, skomplikuje sa cestou do Paríža a nakoniec všetko dobre dopadne a vyrieši sa to v poslednej kapitole. Skutočne niečo, čo vám prispeje k poobedňajšiemu oddychu za chmúrnych jarných dní, tak ako to bolo u mňa.  Hlavná postava Phoebe je klasicky silnou hrdinkou s názorom a predstavou, že na to, aby bola úspešná a sebestačná, muža naozaj nepotrebuje. Vo svojej podstate má pravdu, ale len dovtedy, kým sa nezamiluje a uvedomuje si, že napriek peniazom, ktoré si dokáže sama zaobstarať, nebude bez neh

Recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)

Keď sa mladé dievča zamiluje, môže to mať neblahé následky. Niekedy musí bojovať o svoju lásku, inokedy zase odchádza so zlomeným srdcom. Vtedy jej ťažko vysvetlíte, že sa niečo nové naučila a čaká ju vyvolený, ktorý ešte ani nevie, že existuje. Ak sa ale celá situácia skomplikuje nechceným dieťaťom, je potrebné to čo najskôr vyriešiť. V dnešnej dobe dievčaťu bez problémov pomôžu rodičia a priatelia, ak je taká možnosť, či iná organizácia. Za čias Jane Austenovej by bola mladá dáma vylúčená zo spoločnosti a odkázaná len sama na seba. Klassenová nepochybne opäť predviedla svoj talent a ja ako jej veľký fanúšík to veľmi oceňujem. Príbeh ma zaujal už na začiatku. Vstupujeme in medias res a hneď sa ocitáme zoči voči problému, ktorý toto neohrozené žieňa musí vyriešiť - tehotenstvo bez manželstva. Do toho celého sa zamotá brat otca dieťaťa a celú situáciu vyrieši. Tu upozorňujem mojich sledovateľov na fakt, že celé riešenie mi pripadá nereálne. Akokoľvek zaujímavo je podaná zápletka,

Recenzia: Psia duša (W. Bruce Cameron)

"Neexistujú zlí psi, iba zlí ľudia. Psi potrebujú len lásku." Niekedy sa sama zamýšľam nad tým, čo sa s mojou dušou stane po smrti. Napadá mi niekoľko scenárov a to, že sa po smrti dostanem do iného tela, kým nesplním svoje poslanie, sa mi celkom pozdáva. Veď každý potrebuje nájsť zmysel života, inak by a na tomto svete zbláznil. A čo psi? S nimi je to ako? Priznávam, že knihu som si kúpila, lebo bola v zľave a ja som potrebovala doplniť objednávku, aby som mala poštovné zadarmo. Veľa ľudí ju chválilo, bola dokonca aj sfilmovaná, trailer sa mi páčil, tak som si povedala: Prečo nie? Na začiatku čítania som bola síce trochu skeptická a neverila, že sa dostanem až na koniec, ale potom som ju hltala. Nečakajte žiaden silný strhujúci príbeh, pri ktorom budete srdcervúco plakať. Kniha má nádhernú myšlienku a aj autorovi sa ju podarilo podať celkom sľubne, no nie je to trhák, na ktorý budete spomínať ešte veľa rokov. Jednoduché súvetia aj najlenivejšiemu čitateľovi