Preskočiť na hlavný obsah

Recenzie: Tajná manželka (Gill Paulová)



Príbehy skutočných historických postáv ma odjakživa fascinovali. Preto vlastne môžem o sebe tvrdiť, že som veľká milovníčka historických románov, a kto ma sleduje dlhšie, vie, že naozaj neklamem. K výbere knihy ma vlastne priviedla nuda a ani som nevedela, o aký druh literatúry ide. Bola som počas predĺženého víkendu u našich a v jedno voľné poobedie som sa rozhodla prečítať si niečo. Nakoľko som tam ale žiadnu knihu nemala, kúpila som si túto cez internet. Po dlhšej dobe to bola prvá kniha, ktorú som čítala z tabletu a musím sa priznať, že to nebolo jednoduché, nakoľko sa mi zhoršil zrak. Knihu som ale nemohla odložiť a nebyť práce, prečítala by som ju už minulý týždeň.
Hneď na začiatku som samu seba utvrdila v tom, že som na hodinách dejepisu veľmi nevynikala, ba môžeme povedať, že som bola veľmi priemerná žiačka čo sa tohto predmetu týka. Mňa musí téma jednoducho osloviť. A tak sa stalo. Áno, je to smutné, ale až teraz som si tému prvej svetovej vojny spojila aj s pádom dynastie Romanovovcov na ruskom tróne. Zosadili ich po občianskej vojne boľševici, ktorí sa ujali vlády a presadili v krajine komunizmus. Cársku rodinu väznili na rôznych miestach, svoj koniec ale našla v Ipatievovom dome v Jekateringurgu, kde najskôr popravili cára Mikuláša a jeho manželku Alexandru, následne postrieľali a dobodali aj ich deti, v pivnici uvedeného domu bola teda celá rodina kruto zavraždená. Po tom, ako sa v roku 1979 objavil ich masový hrob a preskúmali sa ich pozostatky, aby sa potvrdilo, že ide naozaj o šľachticov z cárskeho rodu, mnohí vedci našli pár nezrovnalostí, ktorým nevenujú pozornosť. No je to živná pôda pre konšpiračných teoretikov. A práve vďaka nim ma táto kniha tak uchvátila.

Toľko z histórie, teraz však musím svoju pozornosť obrátiť na recenzovanú knihu. Príbeh nás zavedie do nemocnice v Rusku, kde sa Dmitrij Malava stretne s Tatianou Romanovovou a zaľúbia sa. Podľa Tatianinho denníka tento vzťah naozaj fungoval, aj keď nie je známe, na akej úrovni. V každom prípade sa ho autorka zhostila na výbornú a spojila časť konšpirácie so svojou fantáziou. Vzťah týchto mladých ľudí je vykreslený veľmi čisto až anjelsky. Láska bola pre nich niečo posvätné, preto nenájdeme v diele žiadne nemravné či inak nevhodné scény alebo narážky. Možno sčasti aj preto, lebo Tatiana nebola ani raz počas svojho života zdrojom klebiet, autorka pravdepodobne cítila rešpekt voči jej osobe, čo mi na nej nesmierne imponuje. 

Neviem ani vyjadriť, či bol štýl písania naozaj pútavý alebo svoju úlohu u mňa zohrala tematická stránka diela. V každom prípade sa mi veľmi páčila vonkajšia kompozícia, ktorá nám vďaka paralelnému typu rozprávania zobrazovala dva príbehy súčasne, čo v konečnom dôsledku vytvorilo celý príbeh zaľúbencov. Forma je teda naozaj zaujímavá, pretože sa stretneme nie len s rozprávaním klasického typu, ale  aj s denníkovými zápismi, súkromným listom či novinovými správami. Žánrová paleta je teda skutočne pestrá, preto sa domnievam, že sa nudiť nebudete. 
Priznávam, že úvod bol až priveľmi romantický. Dmitrij lipne na každom Tatianinom slove a čine a považuje ju za až nadprirodzenú bytosť, čo si nemyslím, že sa v bežnom živote skutočne deje, ale "budiš". Napínavý a naozaj dramatický začína byť dej v poslednej tretine diela, kde sa čitateľ nachádza skoro v súčasnosti. Zachytáva posledné roky života hlavného predstaviteľa a na jeho pravnučku, ktorou vlastne celá kniha začína, sa akoby zabúda resp. jej príbeh je potlačený hlboko dozadu. Pretože ma ale nezaujal natoľko ako ten s historickým rázom, nevnímam to ako negatívum, každý ale môže na záver nazerať inak. 

Kniha končí historickými súvislosťami, ktoré autorka nazhromaždila, stručne popisuje históriu cárskej rodiny so zameraním sa na Tatianu a konšpirácie vytvorené okolo jej osoby. Pokiaľ ste súvislosti v diele veľmi nepochopili, táto časť vám mnohé ozrejmí a možno vás aj prinúti nejaké informácie navyše pohľadať, čo je konkrétne môj prípad. Ak vás teda život silnej a neoblomnej ruskej ženy zaujíma, siahnite po tejto knihe. Ak nič iné, ukáže vám aspoň to, že človek na vrchole nie je naveky a veľmi rýchlo sa môže dostať na nulu. No nikdy by sa to nemalo stať s jeho hodnotami.
Moje hodnotenie:   odporúčam

               😊 😊 😊 😊 😊

Kategória: historické romány
Počet strán: 533 s.
Jazyk: slovenský
ISBN: 978-80-8142-688-9
Vydavateľstvo: Fortuna Libri

Knihu som kúpila ako e-knihu pomocou internetu v kníhkupectve Martinus.sk, kúpite ju TU 

Moja posledná recenzia: Krvavé jahody (Jíři S. Kupka)
Môj posledný článok: Kniha na dovolenku - tipy, rady...

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)

Keď sa mladé dievča zamiluje, môže to mať neblahé následky. Niekedy musí bojovať o svoju lásku, inokedy zase odchádza so zlomeným srdcom. Vtedy jej ťažko vysvetlíte, že sa niečo nové naučila a čaká ju vyvolený, ktorý ešte ani nevie, že existuje. Ak sa ale celá situácia skomplikuje nechceným dieťaťom, je potrebné to čo najskôr vyriešiť. V dnešnej dobe dievčaťu bez problémov pomôžu rodičia a priatelia, ak je taká možnosť, či iná organizácia. Za čias Jane Austenovej by bola mladá dáma vylúčená zo spoločnosti a odkázaná len sama na seba. Klassenová nepochybne opäť predviedla svoj talent a ja ako jej veľký fanúšík to veľmi oceňujem. Príbeh ma zaujal už na začiatku. Vstupujeme in medias res a hneď sa ocitáme zoči voči problému, ktorý toto neohrozené žieňa musí vyriešiť - tehotenstvo bez manželstva. Do toho celého sa zamotá brat otca dieťaťa a celú situáciu vyrieši. Tu upozorňujem mojich sledovateľov na fakt, že celé riešenie mi pripadá nereálne. Akokoľvek zaujímavo je podaná zápletka,

Recenzia: Samoľúby vojvoda (Georgette Heyerová)

Ako som na tomto blogu už veľakrát spomínala, mám rada historické romány a ľúbostné príbehy typu Jane Austenová alebo sestry Br önteové... Takisto veľmi inklinujem k svetovému realizmu. Preto, keď som držala v knižnici túto knižku v ruke, vedela som, že sa mi bude páčiť. Príbeh je naozaj nenáročný. Zachytáva vzťahy mužov a žien v Anglicku so zameraním sa na slušné správanie a dodržiavanie etikety. Celý dej sa začne jednoduchým hľadaním životnej družky pre tak trochu namysleného vojvodu, skomplikuje sa cestou do Paríža a nakoniec všetko dobre dopadne a vyrieši sa to v poslednej kapitole. Skutočne niečo, čo vám prispeje k poobedňajšiemu oddychu za chmúrnych jarných dní, tak ako to bolo u mňa.  Hlavná postava Phoebe je klasicky silnou hrdinkou s názorom a predstavou, že na to, aby bola úspešná a sebestačná, muža naozaj nepotrebuje. Vo svojej podstate má pravdu, ale len dovtedy, kým sa nezamiluje a uvedomuje si, že napriek peniazom, ktoré si dokáže sama zaobstarať, nebude bez neh

Recenzia: Psia duša (W. Bruce Cameron)

"Neexistujú zlí psi, iba zlí ľudia. Psi potrebujú len lásku." Niekedy sa sama zamýšľam nad tým, čo sa s mojou dušou stane po smrti. Napadá mi niekoľko scenárov a to, že sa po smrti dostanem do iného tela, kým nesplním svoje poslanie, sa mi celkom pozdáva. Veď každý potrebuje nájsť zmysel života, inak by a na tomto svete zbláznil. A čo psi? S nimi je to ako? Priznávam, že knihu som si kúpila, lebo bola v zľave a ja som potrebovala doplniť objednávku, aby som mala poštovné zadarmo. Veľa ľudí ju chválilo, bola dokonca aj sfilmovaná, trailer sa mi páčil, tak som si povedala: Prečo nie? Na začiatku čítania som bola síce trochu skeptická a neverila, že sa dostanem až na koniec, ale potom som ju hltala. Nečakajte žiaden silný strhujúci príbeh, pri ktorom budete srdcervúco plakať. Kniha má nádhernú myšlienku a aj autorovi sa ju podarilo podať celkom sľubne, no nie je to trhák, na ktorý budete spomínať ešte veľa rokov. Jednoduché súvetia aj najlenivejšiemu čitateľovi