Minirecenzia: Dni slávy, dni smútku (Juliet Grey)

Mám veľmi rada knižné série, lebo vďaka nim mám pocit, že keď knihu dočítam, nemusím sa s jej predstaviteľmi rozlúčiť úplne... V ďalšej jej časti postavy opäť ožívajú a príbeh sa rozvíja ďalej. Takto som si obľúbila Harryho Pottera a keby autorka napísala ďalšiu časť, prečítala by som ju na jeden dych rovnako ako tie predošlé. Keď sa spojí knižná séria s historickým románom, je to hudba pre moje uši.

Veľmi ma zaujímalo, ako to s Máriou Antoinettou dopadne. Samozrejme, že nie som z dejepisu až taká hlúpa, aby som si nepamätala, ako jej život naozaj skončí. To nie. Bola som skôr zvedavá na vývoj tejto mladej ženy ako literárnej postavy a toho sa mi aj dostalo.

Musím sa priznať, že sa mi doteraz nikdy nepodarilo zaznamenať taký veľký rozvoj postavy ako v tomto diele. V minirecenzii na prvú časť trilógie som spomínala milú mladú dámu, ktorú som ľutovala, lebo ju nútia sa vydať za niekoho, koho vôbec nepozná a navyše musí od rodiny odísť do cudzej krajiny. Takže aby ste vedeli, z malej milej poslušnej Toinette sa stane zhýralá a márnotratná francúzska kráľovná. Áno, tak ovplyvnili to je správanie mnohé okolnosti, ale aj tak... Keďže nemala deti a žiadne ďalšie starosti, lebo do vládnutia sa starať nesmela, zaujímala sa o celkom iné veci. Móda a udávanie štýlu sa stalo jej životným poslaním. Bolo veľmi zaujímavé sledovať, ako sa jej vkus menil. Najskôr obyčajné šaty podobné tým, ktoré nosila v Rakúsku, potom obrovské krinolíny plné volánov a nakoniec košieľka previazaná stuhou. Jedným z najväčších faktorov, ktoré ovplyvnili jej správanie bolo narodenie detí. Keď si naplno uvedomila, že sa im chce venovať a už nebaží po krásnych drahých šatách a diamantových šperkoch, správala sa opäť ako obyčajné jednoduché dievča, ako matka, ktorá sa zameriava len na život svojich detí a na ich rozvoj. Veľmi ju zasiahla aj smrť jej dcéry Sofie a najstaršieho syna, ktorý sa mal stať ďalším kráľom. Práve tieto časti jej života považujem za kľúčové a tie aj najviac zmenili jej pohľad na svet. Láska jej život naplnila tiež. Ale necítila ju k svojmu manželovi, kráľovi, ale k jednému z jeho dvoranov. Ako jediný jej skutočne rozumel a dokázal pochopiť jej správanie. Takisto dokázal jej správanie aj kriticky zhodnotiť a ovplyvniť ho.

Som veľmi zvedavá na poslednú časť Spoveď Márie Antionetty, ktorá len čaká na otvorenie. Podľa názvu sa domnievam, že nahliadnem hlboko do duše tejto historickej ikony. A verím, že posledná časť trilógie bude rovnako ak nie aj viac dobrá ako tie predošlé dve.
Moje hodnotenie:     odporúčam
                             😊 😊 😊 😊 😊
Počet strán: 350 s.