Preskočiť na hlavný obsah

Recenzia: Mŕtve dievča neklame (Jay Asher)

"Nik si nevie predstaviť, akú rolu hrá v živote druhých. Často o tom nemáme ani potuchy. Napriek tomu si na svoje správanie nedávame pozor."

Samovražda... Kto z nás nad tým niekedy nepremýšľal? Pozerať sa na to, ako sa vám zosypáva celý váš život, ľudia vám krivdia a vy ani neviete, kto vlastne ste... No urobiť to naozaj, to už nie je také jednoduché. Vtedy je najlepším riešením nájsť dôvod, prečo zostať. Hannah ale našla trinásť dôvodov, prečo odísť.

Na obale namaľovaná kazeta, hovorím si, prežitok, ktorý predstavuje tzv. retro štýl. tento predmet si spájame s koncom 20. a začiatkom 21. storočia, odvtedy sme sa dostali cez viaceré nosiče. Napriek tomu si Hannah vyberá túto staromódnu formu zdieľania informácií. 


Začiatok sa mi javí veľmi tajomný a čítanie ma hneď chytilo. Chlapec si nájde kazety pre vchodom a pri prvom počutí zistí, že je jedným z dôvodov, prečo sa dievča, do ktorého sa zahľadel, rozhodlo spáchať samovraždu. Poviem vám, riadne psycho hneď na úvod. Také niečo sa predsa nestáva denno-denne, takže myslím, že autor správne v čitateľov nabudil zvedavosť, čo veľmi oceňujem. 

Keď si obálku otočíte na zadnú stranu, nájdete tam informáciu o odporúčanom veku: 15+. Rozumné, lebo mladšie ročníky by to nemuseli pochopiť, no my starší pri knihe zistíme, koľko máme rokov. Myšlienka sa mi javí ako veľmi sľubná. Mŕtve dievča sa delí o svoje pocity s ľuďmi, ktorí jej v živote spôsobili veľkú bolesť. No štýl písania sa mi veľmi nepozdáva, teda aspoň pre môj vek. Nakoľko sa ale postavy pohybujú v prostredí strednej školy, autor používa veľmi jednoduché vetné konštrukcie, ktoré na túto skutočnosť funkčne poukazujú. Čitateľ môže krásne pozorovať, ako mu jazyk prezradí vek postavy, aj prostredie pre ňu typické. 

Keď už spomínam hlavnú postavu, nedá mi nevyjadriť sa k Hannah. Podľa môjho názoru je to celkom obyčajné dievča žijúce celom obyčajný život. Prvé lásky, bozky, problémy s rodičmi, škola... Myslím, že každý z nás si týmto obdobím jednoducho musí prejsť. Niekto to zvládne lepšie, niekto bojuje ako sivá myška každý deň. A to ľutujem šikanovaných... Hannah si zažíva párty, kamarátky, nástup do novej školy a to je práve to, čo jej robí problémy. Je ťažké nájsť si priateľov, keď sa niekam presťahujete. Možno sa k jej problémom vo vzťahoch pridružili aj ťažkosti so socializovaním sa a máme tu výsledok. Musím sa priznať, že som neodhalila prvotný impulz, ktorý ju nakoniec doviedol až do hrobu. No vidím ľudí, ktorí tomu mohli zabrániť, keby si svoje okolie viac všímali. 


Clay je zo začiatku veľmi zmätený. Nevie, prečo by sa práve on mal ocitnúť na zozname mŕtvej spolužiačky. Však nikdy jej nič neurobil, len sa na jednej párty bozkávali. Práve tu môže čitateľ vidieť, že keď je človek na konci svojho života a hodnotí ho, spomína aj pozitívne veci. Clay si dáva jej smrť tak trochu za vinu. Tu sa autor hrá s čitateľom a dáva mu priestor na zamyslenie sa: Ako by si sa cítil, keby si vedel, že si proti tomu mohol niečo urobiť? Vnímame tu aj to, ako sa autor nebojí dať chlapcovi do očí slzy a ukázať zraniteľnosť ľudského tvora, či už je to mladší alebo starší človek bez ohľadu na pohlavie. Toto je vec, ktorú máloktorý stredoškolák ukáže otvorene. Je to signál pre nás dospelých, že sa máme na pubertiakov pozerať aj z iného uhla a neodsúdiť ich ako nezodpovedných.


Celkovo môžem povedať, že kniha vo mne zanechala dobrý dojem. Mieša sa tam prehovor Hannah s Clayovými myšlienkami a dejom. Známa spomínala, že sa jej to javilo chaotické a nedokázala to dočítať, no osobne si myslím, že je to dobrý spôsob, ako túto tému spracovať. Dielo ma naučilo všímať si konanie druhých, ale aj svoje a súdiť, ako sa navzájom ovplyvňujeme.

Moje hodnotenie: odporúčam
               
            😊  😊  😊  😊  -

Originálny názov:13 reasons why
Kategória: 15+ young adult
Počet strán: 240
Jazyk: slovenský
ISBN: 978-80-556-2706-9
Vydavateľstvo: Slovart

Knihu mám od: kníhkupectvo ipark.sk, môžete si ju kúpiť tu

Moja posledná recenzia: Čo bolo potom (Jojo Moyesová)

Môj instagram: @petah.468_booklover
Môj Facebook: @knihajemojalaska

Práve čítam: Učiteľova dcéra (Julie Klassenová)

Peťa :)

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Samoľúby vojvoda (Georgette Heyerová)

Ako som na tomto blogu už veľakrát spomínala, mám rada historické romány a ľúbostné príbehy typu Jane Austenová alebo sestry Br önteové... Takisto veľmi inklinujem k svetovému realizmu. Preto, keď som držala v knižnici túto knižku v ruke, vedela som, že sa mi bude páčiť. Príbeh je naozaj nenáročný. Zachytáva vzťahy mužov a žien v Anglicku so zameraním sa na slušné správanie a dodržiavanie etikety. Celý dej sa začne jednoduchým hľadaním životnej družky pre tak trochu namysleného vojvodu, skomplikuje sa cestou do Paríža a nakoniec všetko dobre dopadne a vyrieši sa to v poslednej kapitole. Skutočne niečo, čo vám prispeje k poobedňajšiemu oddychu za chmúrnych jarných dní, tak ako to bolo u mňa.  Hlavná postava Phoebe je klasicky silnou hrdinkou s názorom a predstavou, že na to, aby bola úspešná a sebestačná, muža naozaj nepotrebuje. Vo svojej podstate má pravdu, ale len dovtedy, kým sa nezamiluje a uvedomuje si, že napriek peniazom, ktoré si dokáže sama zaobstarať, nebude bez neh

Recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)

Keď sa mladé dievča zamiluje, môže to mať neblahé následky. Niekedy musí bojovať o svoju lásku, inokedy zase odchádza so zlomeným srdcom. Vtedy jej ťažko vysvetlíte, že sa niečo nové naučila a čaká ju vyvolený, ktorý ešte ani nevie, že existuje. Ak sa ale celá situácia skomplikuje nechceným dieťaťom, je potrebné to čo najskôr vyriešiť. V dnešnej dobe dievčaťu bez problémov pomôžu rodičia a priatelia, ak je taká možnosť, či iná organizácia. Za čias Jane Austenovej by bola mladá dáma vylúčená zo spoločnosti a odkázaná len sama na seba. Klassenová nepochybne opäť predviedla svoj talent a ja ako jej veľký fanúšík to veľmi oceňujem. Príbeh ma zaujal už na začiatku. Vstupujeme in medias res a hneď sa ocitáme zoči voči problému, ktorý toto neohrozené žieňa musí vyriešiť - tehotenstvo bez manželstva. Do toho celého sa zamotá brat otca dieťaťa a celú situáciu vyrieši. Tu upozorňujem mojich sledovateľov na fakt, že celé riešenie mi pripadá nereálne. Akokoľvek zaujímavo je podaná zápletka,

Recenzia: Psia duša (W. Bruce Cameron)

"Neexistujú zlí psi, iba zlí ľudia. Psi potrebujú len lásku." Niekedy sa sama zamýšľam nad tým, čo sa s mojou dušou stane po smrti. Napadá mi niekoľko scenárov a to, že sa po smrti dostanem do iného tela, kým nesplním svoje poslanie, sa mi celkom pozdáva. Veď každý potrebuje nájsť zmysel života, inak by a na tomto svete zbláznil. A čo psi? S nimi je to ako? Priznávam, že knihu som si kúpila, lebo bola v zľave a ja som potrebovala doplniť objednávku, aby som mala poštovné zadarmo. Veľa ľudí ju chválilo, bola dokonca aj sfilmovaná, trailer sa mi páčil, tak som si povedala: Prečo nie? Na začiatku čítania som bola síce trochu skeptická a neverila, že sa dostanem až na koniec, ale potom som ju hltala. Nečakajte žiaden silný strhujúci príbeh, pri ktorom budete srdcervúco plakať. Kniha má nádhernú myšlienku a aj autorovi sa ju podarilo podať celkom sľubne, no nie je to trhák, na ktorý budete spomínať ešte veľa rokov. Jednoduché súvetia aj najlenivejšiemu čitateľovi