Recenzia: Růže mají trny (Sandra Byrdová)

Na kráľovnú Alžbetu I. sa všetci pozeráme ako na panovníčku, ktorá svojím umom, dôvtipom a rozhodnosťou priviedla Anglicko do zlatého veku. Pokroky, objavy a reformy počas jej vlády pre nás ostávajú stále inšpiratívne a každý panovník by sa chcel aspoň podobať tejto veľkej kráľovnej. Všetky tieto informácie sú ale verejne známe, lenže za maskou každého politika sa skrýva obyčajný človek so svojimi trápeniami, túžbami, krehkosťou a pocitmi. Presne takto nám autorka odhaľuje dušu najvýznamnejšej panovníčky ostrovnej veľmoci.

Pozerať sa na celý príbeh z Alžbetinho pohľadu by bolo ale príliš prvoplánové, preto si Sandra Byrdová vyberá rolu jednej z dvorných dám Jej Veličenstva, Švédku Elin Snakeborgovú, ktorá na svoj vek získala vďaka výhodnému manželstvu s markízom Northamptonom postavenie, titul a majetky hodné kráľovnej. V dvorskej hierarchii sa postavením nachádzala hneď po Alžbete. No nie len titul, ale aj jej konanie a láska, ktorú prejavovala k panovníčke, jej pomohli stať sa hlavnou dvornou dámou a mohla sa s kráľovnou, ktorá jej verné služby dokázala aj náležite oceniť, spriateliť.

Vďaka Elin, v Anglicku Helene, má čitateľ možnosť nazrieť do vnútorného sveta Alžbety I. a ubezpečiť sa, že aj kráľovná je len človek. Pomocou rôznych každodenných situácií, ako rozhovormi, klebetami či prijímaním hostí, vidíme kráľovnú aj z jej lepšej, no aj horšej stránky. Je to žena, ktorá by kvôli milovaným ľuďom dokázala aj zomrieť, no zradu kruto trestala. Jej citlivú dušu ale najviac vnímame v časti, keď mala podpísať popravu Márie Stuartovej, ktorá sa ju snažila nahradiť na anglickom tróne. Napriek preukázateľnej zrade jej padlo veľmi ťažko podpísať rozsudok smrti kráľovnej, ktorá sa stala vládkyňou z Božej vôle rovnako ako Alžbeta.

Veľmi zaujímavo na mňa pôsobil aj vzťah, ktorý mala Alžbeta k svojej mŕtvej matke. Napriek tomu, že Anna svoje dieťa opustila, keď malo len 4 roky, jej dcéra si ju brávala ako príklad čnosti, sily a rozumu. Nikdy by nedovolila, aby niekto tvrdil, že ako nemanželské dieťa nemá nárok na trón.

Láska neobišla ani Alžbetu a vzťah k Robinovi jej viac-menej komplikoval život, pretože každého muža porovnávala s týmto šľachticom, ktorý prežil väzenia vlastne len čírou náhodou a možno aj to, čo k nemu cítila, jej bránilo vydať sa. Kvôli tomu, že nezabezpečila kráľovstvu dediča, musela znášať rôzne slovné útoky a bola väčšia pravdepodobnosť, že sa ju niekto pokúsi zvrhnúť. Osobne si ale myslím, že sa nevydala preto, lebo jej v tom nebránila láska, ale strach z toho, že už nebude sama sebe paňou a bude sa musieť o vládu a svoje súkromie deliť ešte s niekym ďalším, čo jej hrdosť nedovoľovala.

V diele máme možnosť stretnúť sa nie len s osudom Alžbety I., ale paralelne sledujeme najmä príbeh jej dvornej dámy Elin. Tá si po odchode zo Švédska užila naozaj krušné chvíle a to, že je cudzinka, jej k tomu nijako nepomáhalo. Stretla sa s markízom a po dlhej dobe sa konečne mohli vziať. Onedlho na to ovdovela a vzala si muža oveľa nižšieho postavenia, čo sa kráľovnej veľmi nepáčilo. Potom nastal problém s jej sesternicou Sofiou, ale osobne si myslím, že prezradiť viac by bolo pre čitateľa zradou a ja nerada beriem nárok na prekvapenia.

V každom prípade môžeme tvrdiť, že rôzne interpretácie života akéhokoľvek panovníka sú inšpiráciou pre autorov, no práve Alžbeta I. oplýva množstvom tajomstiev a nejasností, že je bohatým zdrojom nie len pre historikov, ale aj pre laickú verejnosť. Preto každý historický román, ktorého je hlavnou postavou, bude pre nás studnicou nevyčerpateľných teórií a dohadov.

Moje hodnotenie:    odporúčam

😊  😊  😊  😊  😊

Kategória: historické romány