Minirecenzia: Tajný mandarín (Sara Sheridanová)

Vždy ma veľmi fascinovali krajiny Ázie. Nie len charakterom ľudí, spôsobom života alebo kultúrnymi konvenciami, ale aj jazykom, rituálmi i náboženstvom. No nikdy by mi nenapadlo bližšie skúmať flóru a faunu nejakej krajiny z tých končín. Možno preto, lebo ma to nikdy nezaujímalo. Dielo Tajný mandarín ale čitateľa veľmi rýchlo presvedčí o opaku.

Osobne sa musím priznať, že dielo ma nejako zvlášť nezaujalo. Očakávala som príjemné čítanie o ľúbostnom vzťahu, ale išlo skôr o cestopis. Začiatok som naozaj prečítala veľmi rýchlo, no akonáhle som sa dostala k siahodlhým opisom cesty na východ a  návšteve prístavov a vnútrozemia Číny, ktoré  tej dobe patrili ako kolónie Britom, cítila som, že toto dielo nie je moja šálka kávy. Ľúbostný príbeh medzi hlavnými protagonistami sa odvíjal až v záverečných kapitolách, ktoré som rovnako ako úvodné prelúskala svojou obvyklou rýchlosťou.

Milovníkom cestopisov by možno prekážala ľúbostná zápletka, no určite by sa nechali strhnúť krajinou tak fascinujúcou ako je Čína. Rastlinstvo je tam skutočne rôznorodé a mnohé kvetiny boli dovtedy pre známy svet neskutočným objavom, ktorý mnohých botanikov lákal k získaniu čo najväčšieho možného majetku.

Až v doslove autorky som sa dozvedela, že hlavná postava príbehu Robert Fortune skutočne žil a kniha vznikla na základe jeho zápiskov. Tento pozoruhodný a ambiciózny botanik skúsil asi 90% toho, čo nám v umeleckej podobe ponúka Sheridanová. Takisto spomína, že z pochopiteľných dôvodov musela isté skutočnosti ako autorka prifarbiť, pretože Robert v zápiskoch ponúka len obmedzený opis situácií.

Ak teda máte radi cestopisnú literatúru, určite po knihe Tajný mandarín siahnite, ak ste ale viac zamilovaní do ľúbostných periférií, pravdepodobne sa zhodnete s mojím hodnotením.
Moje hodnotenie:      nepáčil sa mi žáner
                                  😊 😊 😊 -  -