Preskočiť na hlavný obsah

Knihy, ktoré ma naučili čítať


Žiaden knihomol z neba nespadol a lásku ku knihám si, podľa mňa, musíte vypestovať a starať sa o ňu. Koľkí z nás si pamätajú, ako prvý raz držali v ruke knihu? Aké knihy ovplyvnili naše detstvo? Niekedy vás prepadne nostalgia, a tak blúdite v minulosti a usmievate sa pri myšlienke na svoje desaťročné ja zohnuté nad knihou. Už vtedy bola kniha moja láska.

Milovala som rozprávky na dobrú noc. Pamätám si mamu, ktorá sedela na pelasti mojej postele a spríjemňovala mi zaspávanie ľudovými rozprávkami. Tie slovenské sú také tajomné a strašidelné a veľakrát som sa skutočne bála. A moja teta vedela podať príbeh ako nikto iný. Keď naši neboli doma a ona u nás spala a dávala na nás pozor, musela nám na našu žiadosť povedať vždy Rozprávku o jelenčekovi. A ja som túžila vedieť, odkiaľ tie príbehy obe majú. Dostala som vtedy knihu Slovenské ľudové rozprávky od zberateľa Pavla Dobšinského a snažila sa čítať. Niektoré písmena som poznala ešte pred nástupom do základnej školy a už vtedy ste ma mohli zazrieť s knihou v ruke. Väčšinu týchto rozprávok poznám naspamäť dodnes. Keďže som knižku nenašla (pravdepodobne sa stratila pri sťahovaní), dostala som od priateľa nové vydanie Najkrajšie slovenské rozprávky ilustrovanú Martinom Benkom. Nádhera :)

Neskôr som sa kvôli zdravotným komplikáciám ocitla v nemocnici a dlhé chvíle som musela nejako zahnať. Vtedy mi mama nosila záhady Jupitera, Petra a Boba. Traja pátrači zohrávali v mojom liečebňou procese dôležitú úlohu. Chúďa mamina... Nosila mi knihy 30 km z domu do nemocnice a pritom musela niesť aj všeličo iné. Ale aj vďaka nej sa teraz môžem popýšiť tým, že som všetky záhady troch malých detektívov zhltla a rozptýlila sa v ťažkom životnom období. Ani jedna zo záhad mi, bohužiaľ, nepatrila, preto som si kvôli fotkám musela jednu požičať.



Bohužiaľ, rodičia aj deti musia pochopiť, že vo svete nakupovania existujú isté priority, preto som namiesto kníhkupectiev navštevovala knižnicu, odkiaľ som každý týždeň vliekla hromadu kníh. No Vianoce sa vždy niesli v knihomolskom duchu a pri pohľade na hranatý darček mi vždy poskočilo srdce. Takto sa ku mne dostala aj Anna zo Zeleného domu. ,,Aj ona má ryšavé vlasy a zelené oči. Uvidíš, bude sa ti to páčiť," hovorila teta po roztrhnutí papiera. Odvtedy sa dievčenský román stal neoddeliteľnou súčasťou mojej tašky po odchode z knižnice. Prostorekého usmievavé dievča ma uchvátilo natoľko, že som si prečítala všetky knihy opisujúce jej rozličné životné obdobia. Možno aj vďaka nej som teraz učiteľka ;)

Nebudem pravdepodobne jediná, ktorá si zamilovala malého strapatého chlapca v okuliaroch a čarodejníckom plášti. Harry Potter neobišiel ani mňa a moje kamarátky. Stále sme si požičiavali knihy a učili sa naspamäť texty z filmov a musím sa priznať, že na príbehy z dielne J.K. Rowlingovej nezabudnem do konca života a dúfam, že si Rokfort obľúbia aj moje deti. Priznajte sa, kto neprečítal ani jednu zo siedmich kníh a nevidel ani jeden film? Tak vidíte :)





Možno si niektorí z vás teraz budú myslieť, že týmto som zašla niekam za čiaru, ale áno, aj klasická realistická literatúra od skutočného umelca Viktora Huga ma sprevádzala mojím dospievaním. Pentalógia Bedári sa zo začiatku nečítala jednoducho, ale vedela som, že ide o krásny príbeh lásky z hodiny slovenského jazyka na strednej škole, a preto som vytrvala. Teraz neviem pochopiť, ako to niekto môže považovať za nudu. Nie každá povinná literatúra je "odveci". Teraz krátka spoveď: všetkých päť kníh mi požičala teta, ktorá ich dostala ako odmenu za vzorne správanie a výborný prospech v škole. Už ich mám doma asi 10 rokov a ešte som jej ich nevrátila. Možno som mala zlodejka, ale myslím, že mi odpustila, lebo keď ich videla v polici u nás v obývačke, usmiala sa a povedala niečo o tom, ako sa krásne vynímajú vedľa tej porcelánovej vázy a nepýtala ich spať. Keď si to prečítate, nezabudnite ani na film, či už ten klasický s Gerardom Depardieu, ale aj muzikál, ktorý ma takisto nadchol.

A vy ste na tom ako? Ktoré knihy stali pri zrode vašej knihomolskom cesty? Kniha, ktorá vás naučila čítať, je totiž ako váš učiteľ, ktorý vás naučil niečo dôležité. Skutočnosť, že prežijete nespočetne množstvo príbehov, je darom, ktorý mnohí nedostali. Poďakuje sa preto svojim rodičom, učiteľkám, priateľkám, tetám a knihovníčkam za prvé knihy. Sú totiž dôležitejšie, ako si myslite.

Peťa :)

Práve čítam: Predtým, ako som ťa poznala (Jojo Moyesová)
Môj instagram: @petah.468_booklover

Môj posledný príspevok: Martinus - Kniha roka 2016
Moja posledná recenzia: Kým sa nerozlúčim (Susan Spencerová-Wendelová)

Knihy môžete kúpiť na týchto odkazoch:
Najkrajšie slovenské rozprávky
Anna zo Zeleného domu
Traja pátrači
Harry Potter a Kameň mudrcov



Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Samoľúby vojvoda (Georgette Heyerová)

Ako som na tomto blogu už veľakrát spomínala, mám rada historické romány a ľúbostné príbehy typu Jane Austenová alebo sestry Br önteové... Takisto veľmi inklinujem k svetovému realizmu. Preto, keď som držala v knižnici túto knižku v ruke, vedela som, že sa mi bude páčiť. Príbeh je naozaj nenáročný. Zachytáva vzťahy mužov a žien v Anglicku so zameraním sa na slušné správanie a dodržiavanie etikety. Celý dej sa začne jednoduchým hľadaním životnej družky pre tak trochu namysleného vojvodu, skomplikuje sa cestou do Paríža a nakoniec všetko dobre dopadne a vyrieši sa to v poslednej kapitole. Skutočne niečo, čo vám prispeje k poobedňajšiemu oddychu za chmúrnych jarných dní, tak ako to bolo u mňa.  Hlavná postava Phoebe je klasicky silnou hrdinkou s názorom a predstavou, že na to, aby bola úspešná a sebestačná, muža naozaj nepotrebuje. Vo svojej podstate má pravdu, ale len dovtedy, kým sa nezamiluje a uvedomuje si, že napriek peniazom, ktoré si dokáže sama zaobstarať, nebude bez neh

Recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)

Keď sa mladé dievča zamiluje, môže to mať neblahé následky. Niekedy musí bojovať o svoju lásku, inokedy zase odchádza so zlomeným srdcom. Vtedy jej ťažko vysvetlíte, že sa niečo nové naučila a čaká ju vyvolený, ktorý ešte ani nevie, že existuje. Ak sa ale celá situácia skomplikuje nechceným dieťaťom, je potrebné to čo najskôr vyriešiť. V dnešnej dobe dievčaťu bez problémov pomôžu rodičia a priatelia, ak je taká možnosť, či iná organizácia. Za čias Jane Austenovej by bola mladá dáma vylúčená zo spoločnosti a odkázaná len sama na seba. Klassenová nepochybne opäť predviedla svoj talent a ja ako jej veľký fanúšík to veľmi oceňujem. Príbeh ma zaujal už na začiatku. Vstupujeme in medias res a hneď sa ocitáme zoči voči problému, ktorý toto neohrozené žieňa musí vyriešiť - tehotenstvo bez manželstva. Do toho celého sa zamotá brat otca dieťaťa a celú situáciu vyrieši. Tu upozorňujem mojich sledovateľov na fakt, že celé riešenie mi pripadá nereálne. Akokoľvek zaujímavo je podaná zápletka,

Recenzia: Psia duša (W. Bruce Cameron)

"Neexistujú zlí psi, iba zlí ľudia. Psi potrebujú len lásku." Niekedy sa sama zamýšľam nad tým, čo sa s mojou dušou stane po smrti. Napadá mi niekoľko scenárov a to, že sa po smrti dostanem do iného tela, kým nesplním svoje poslanie, sa mi celkom pozdáva. Veď každý potrebuje nájsť zmysel života, inak by a na tomto svete zbláznil. A čo psi? S nimi je to ako? Priznávam, že knihu som si kúpila, lebo bola v zľave a ja som potrebovala doplniť objednávku, aby som mala poštovné zadarmo. Veľa ľudí ju chválilo, bola dokonca aj sfilmovaná, trailer sa mi páčil, tak som si povedala: Prečo nie? Na začiatku čítania som bola síce trochu skeptická a neverila, že sa dostanem až na koniec, ale potom som ju hltala. Nečakajte žiaden silný strhujúci príbeh, pri ktorom budete srdcervúco plakať. Kniha má nádhernú myšlienku a aj autorovi sa ju podarilo podať celkom sľubne, no nie je to trhák, na ktorý budete spomínať ešte veľa rokov. Jednoduché súvetia aj najlenivejšiemu čitateľovi