Preskočiť na hlavný obsah

Recenzia: Predtým, ako som ťa poznala (Jojo Moyesová)

"Žijeme len raz. Je tvojou povinnosťou prežiť svoj život naplno."

Z kina som odchádzala so slzami v očiach... Okrem toho, že na mňa zapôsobila farba šiat hlavnej protagonistky, uvedomila som si jednu dôležitú vec: Nikdy sa už nič nebude opakovať. Čo ak aj ja ostanem niekedy paralyzovaná a odkázaná na pomoc druhých?! Mohla by som si potom povedať, že som žila skvelý život? Zažila som všetko, čo som chcela? Nie som si istá kladnou odpoveďou.

Lenže ja ako správna knihomolka som názoru, že kniha je vždy lepšia ako film, som si povedala, že ju musím vlastniť a tak sa aj stalo. Vybrala som si tú druhú verziu s filmovou obálkou. Emilia Clarke sa milo usmieva na Sama Claflina a vy ste ako čitateľ v očakávaní šťastného konca, ktorý možno bude a možno nie.

Keď Lou vyhodia z práce a nevie, čo také by mala robiť, naskytne sa jej úžasná pracovná príležitosť. Napriek obavám a naozaj ťažkom pracovnom pohovore dostane zmluvu na šesť mesiacov a musí robiť spoločnosť mladému ochrnutému mužovi.  Aby ho rozveseľovala... Lenže to nebude také jednoduché. Will je často podráždený, nepríjemný a sarkastický a Lou na takéto správanie nie je zvyknutá. Akonáhle ale príde na to, že si jej zverenec vo Švajčiarsku chce vziať život, začne sa pre ňu naháňačka, ktorá má zabezpečiť, že to nakoniec nedopadne zle. 


Skúsila som sa vžiť do jej kože. Mám tak trochu pocit, že sa podobáme, aj ja som veselá, usmievavá, aktívna, no aj nešikovná :) Pokúšam sa predstaviť si, ako by som deň zvládala s neustále podráždeným človekom, s ktorým ani nič aktívne nemôžem robiť, lebo je pripútaný na vozíček. Zvláda to perfektne a ,nakoniec, prečo by aj nemala... veď má dosť voľného času. Lou je príklad ženy, ktorá zostáva s mužom len preto, že je na neho zvyknutá a má pocit, že po siedmich rokoch vzťahu už žiadna romantika nie je nevyhnutná. Patrik je zaujatý len sám sebou a nerozumie tomu, že jeho priateľka myslí aj na niekoho iného ako na seba. Preto medzi nimi vznikajú nezhody, ktoré sa nakoniec skončia škaredým rozchodom.


To, že je Will frustrovaný, sa dá veľmi dobre pochopiť. Drzé poznámky a zlá nálada, to sú všetko veci, ktoré si s jeho zdravotným stavom spájam akosi samozrejme. Rozhodnutie spáchať asistovanú samovraždu je pre mňa neznáma voda. Možno preto, chválabohu, že nie som v jeho koži a môj chorobopis neobsahuje číslo jeho diagnózy. Spraviť také rozhodnutie pre neho určite nebolo ľahké a jeho voľba je odkaz pre nás všetkých, ktorí si život nevážime a nežijeme ho tak, ako by sme chceli či mali.

Lou Willovi pomáha natoľko, že si ani neuvedomuje, ako on pomáha jej. Asi 90% príbehu vnímame jej očami a to, že je ona priamy rozprávač, ma presvedčilo o tom, že ten originálny názov Me before you skutočne hovorí o nej, aj keď som si v tom nebola istá. Však vnímame aj Willovu premenu. Odchádza z tohto sveta s úsmevom na tvári a poslednými šiestimi mesiacmi, ktoré za to naozaj stáli. Niektoré časti príbehu nám rozpovie Willova mama, otec či sestra Lou. Niekto by si možno myslel, že zbytočná zmena rozprávača. Ja, naopak, vidím vďaka nim Lou, ktorá vplýva na ostatných, ktorá je osobnosť, ktorú si každý zapamätá. A vidíme v tom aj jej obetavosť. Nie každý robí toľko veľa pre rodinu a priateľov ako ona. 


Ktosi myslí, že žiadna záchrana na konci nebola? Však on zomrel a ona ostala sama (ešte som nečítala druhý diel), tak aký šťastný koniec? Lenže, zamyslel sa niekto nad tým, kto vlastne koho zachránil? Od života, ktorý nechcel a nestál za nič? Myslím, že autorke sa podarilo zachrániť viac ako len jeden život. Podarilo sa jej ukázať nám, že šálka čaju síce na chvíľu vyrieši naše problémy, ale pokiaľ pri tom nebudeme myslieť aj na seba, budeme ho naveky variť iným.

Moje hodnotenie: odporúčam
              😊 😊 😊 😊 😊

Počet strán: 343
Jazyk: slovenský
ISBN: 978-80-551-4987-5
Vydavateľstvo: Ikar

Knihu mám od: kamošky, ale kúpila ju v kníhkupectve ipark.sk, môžete si ju kúpiť tu


Môj instagram: @petah.468_booklover

Peťa :) 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Samoľúby vojvoda (Georgette Heyerová)

Ako som na tomto blogu už veľakrát spomínala, mám rada historické romány a ľúbostné príbehy typu Jane Austenová alebo sestry Br önteové... Takisto veľmi inklinujem k svetovému realizmu. Preto, keď som držala v knižnici túto knižku v ruke, vedela som, že sa mi bude páčiť. Príbeh je naozaj nenáročný. Zachytáva vzťahy mužov a žien v Anglicku so zameraním sa na slušné správanie a dodržiavanie etikety. Celý dej sa začne jednoduchým hľadaním životnej družky pre tak trochu namysleného vojvodu, skomplikuje sa cestou do Paríža a nakoniec všetko dobre dopadne a vyrieši sa to v poslednej kapitole. Skutočne niečo, čo vám prispeje k poobedňajšiemu oddychu za chmúrnych jarných dní, tak ako to bolo u mňa.  Hlavná postava Phoebe je klasicky silnou hrdinkou s názorom a predstavou, že na to, aby bola úspešná a sebestačná, muža naozaj nepotrebuje. Vo svojej podstate má pravdu, ale len dovtedy, kým sa nezamiluje a uvedomuje si, že napriek peniazom, ktoré si dokáže sama zaobstarať, nebude bez neh

Recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)

Keď sa mladé dievča zamiluje, môže to mať neblahé následky. Niekedy musí bojovať o svoju lásku, inokedy zase odchádza so zlomeným srdcom. Vtedy jej ťažko vysvetlíte, že sa niečo nové naučila a čaká ju vyvolený, ktorý ešte ani nevie, že existuje. Ak sa ale celá situácia skomplikuje nechceným dieťaťom, je potrebné to čo najskôr vyriešiť. V dnešnej dobe dievčaťu bez problémov pomôžu rodičia a priatelia, ak je taká možnosť, či iná organizácia. Za čias Jane Austenovej by bola mladá dáma vylúčená zo spoločnosti a odkázaná len sama na seba. Klassenová nepochybne opäť predviedla svoj talent a ja ako jej veľký fanúšík to veľmi oceňujem. Príbeh ma zaujal už na začiatku. Vstupujeme in medias res a hneď sa ocitáme zoči voči problému, ktorý toto neohrozené žieňa musí vyriešiť - tehotenstvo bez manželstva. Do toho celého sa zamotá brat otca dieťaťa a celú situáciu vyrieši. Tu upozorňujem mojich sledovateľov na fakt, že celé riešenie mi pripadá nereálne. Akokoľvek zaujímavo je podaná zápletka,

Recenzia: Psia duša (W. Bruce Cameron)

"Neexistujú zlí psi, iba zlí ľudia. Psi potrebujú len lásku." Niekedy sa sama zamýšľam nad tým, čo sa s mojou dušou stane po smrti. Napadá mi niekoľko scenárov a to, že sa po smrti dostanem do iného tela, kým nesplním svoje poslanie, sa mi celkom pozdáva. Veď každý potrebuje nájsť zmysel života, inak by a na tomto svete zbláznil. A čo psi? S nimi je to ako? Priznávam, že knihu som si kúpila, lebo bola v zľave a ja som potrebovala doplniť objednávku, aby som mala poštovné zadarmo. Veľa ľudí ju chválilo, bola dokonca aj sfilmovaná, trailer sa mi páčil, tak som si povedala: Prečo nie? Na začiatku čítania som bola síce trochu skeptická a neverila, že sa dostanem až na koniec, ale potom som ju hltala. Nečakajte žiaden silný strhujúci príbeh, pri ktorom budete srdcervúco plakať. Kniha má nádhernú myšlienku a aj autorovi sa ju podarilo podať celkom sľubne, no nie je to trhák, na ktorý budete spomínať ešte veľa rokov. Jednoduché súvetia aj najlenivejšiemu čitateľovi