Recenzia: Muž z jamy a deti z lásky (Vanda Rozenbergová)

Keď prídete o blízkeho človeka, musíte sa s tým vysporiadať sami. Nepomôže vám nikto a nič. Ani tie psychologické nezmysly... Najviac zo všetkého sa mi ráta to, ako sa všetci snažia robiť vám spoločnosť a akože len v kruhu rodiny a priateľov to zvládnete. A čo, keď všetci spia a vy len civíte do stropu? Znova ste na to len sami, a preto každý s touto otrasnou, no nevyhnutnou skutočnosťou bojuje po svojom.

Nakoľko ide o tragickú udalosť, som vďačná za vybraný typ rozprávača, pretože vďaka nemu vnímam oveľa lepšie svet v knihe. Ide o môj najobľúbenejší typ rozprávača. Ja-rozprávanie v podaní priameho rozprávača mi vždy pomôže viac sa vcítiť do myslenia postáv. Mám vedy pocit, že všetko to prežívam s nimi. Nakoľko sa počas deja postavy v rozprávaní striedajú, vidíme viaceré situácie z rôznych uhlov, čo iste dobrý čitateľ ocení.

Aj postavy v tomto príbehu látajú rany na duši, ako len vládzu. Každý tak, aby sa cítil najlepšie, samozrejme, s ohľadom na okolnosti. Čitateľ zreteľne vidí, nakoľko smrť matky ovplyvnila členov jej malej rodiny. Autorka nás zavedie do situácií, ktoré môže zažiť ktokoľvek. Ja osobne v tomto príbehu rozoznávam niekoľko typov postáv a postojov. Uvidíme, či uhádnete, o koho z nich ide :)
1.Nechať život okolo mňa len tak plynúť a o nič sa nestarať je také pohodlné a mŕtve a človek má pocit, akoby bol pochovaný zaživa, len čistejšej a teplejšej kôpke.

2.Po odchode každej osoby musí niekto prevziať jej úlohy. Tu ale musíme popremýšľať, čo všetko na svoje plecia náhrada berie. Jedna z postáv prebrala zodpovednosť a tá druhá každodenné úlohy. Dokonca by sme mohli povedať, že dobrovoľne.
3.čo ak nie ste človek, ktorý dáva rád najavo svoje city? Vtedy sa snažíte ich ukryť a zaujímate sa tak o mnohé iné veci. Dievča sa obzvlášť snaží vyzerať silné a sebestačné. Ak nechce myslieť na smutné záležitosti života, zameria sa radšej na lásku.
4.Ste primalý resp. primladý na to, aby ste si uvedomovali to, že vás opustila matka. Viete len, že sa ten človek, ktorý sa o vás staral, už nevráti a aj to, že bez neho vám veľa vecí chýba. Že jednou a tou najdôležitejšou z nich je materinská láska, zistíte až neskôr.

Dej je absolútne nezáživný. Takže, ak ste milovníci dejovosti a dobrodružstva, budú vám retardačné prvky ako opisy a pocity postáv prekážať. Ide v podstate o monotónne podaný život jednej rodiny po tragickej udalosti v jeho každodennom kolobehu... V takomto prípade si knihu rozhodne nekupujte. No tieto spomenuté skutočnosti nie sú recenznému dielu na škodu, naopak, považujem za veľmi prínosné mnohé názory hlavného hrdinu a aj jeho odvážny a nekonvenčný krok v závere knihy (mimochodom, vedy sa tam konečne niečo deje...). To, ako chlapsky sa postavil situácii čelom po smrť tak vzácneho človeka, akým je mama, je neskutočne obdivuhodné a poučné pre každého čitateľa.

Ja ako sujetovo zameraný čitateľ hodnotím dielo priemernou známkou, čo ale nezodpovedá dôležitosti jeho odkazu a obsahu.Vďaka tejto knižke máte možnosť nazrieť do tajov ubolenej ľudskej duše.

Moje hodnotenie:   odporúčam

😊  😊  😊  -  -