Recenzie: Tajná manželka (Gill Paulová)

Príbehy skutočných historických postáv ma odjakživa fascinovali. Preto vlastne môžem o sebe tvrdiť, že som veľká milovníčka historických románov, a kto ma sleduje dlhšie, vie, že naozaj neklamem. K výbere knihy ma vlastne priviedla nuda a ani som nevedela, o aký druh literatúry ide. Bola som počas predĺženého víkendu u našich a v jedno voľné poobedie som sa rozhodla prečítať si niečo. Nakoľko som tam ale žiadnu knihu nemala, kúpila som si túto cez internet. Po dlhšej dobe to bola prvá kniha, ktorú som čítala z tabletu a musím sa priznať, že to nebolo jednoduché, nakoľko sa mi zhoršil zrak. Knihu som ale nemohla odložiť a nebyť práce, prečítala by som ju už minulý týždeň.
Hneď na začiatku som samu seba utvrdila v tom, že som na hodinách dejepisu veľmi nevynikala, ba môžeme povedať, že som bola veľmi priemerná žiačka čo sa tohto predmetu týka. Mňa musí téma jednoducho osloviť. A tak sa stalo. Áno, je to smutné, ale až teraz som si tému prvej svetovej vojny spojila aj s pádom dynastie Romanovovcov na ruskom tróne. Zosadili ich po občianskej vojne boľševici, ktorí sa ujali vlády a presadili v krajine komunizmus. Cársku rodinu väznili na rôznych miestach, svoj koniec ale našla v Ipatievovom dome v Jekateringurgu, kde najskôr popravili cára Mikuláša a jeho manželku Alexandru, následne postrieľali a dobodali aj ich deti, v pivnici uvedeného domu bola teda celá rodina kruto zavraždená. Po tom, ako sa v roku 1979 objavil ich masový hrob a preskúmali sa ich pozostatky, aby sa potvrdilo, že ide naozaj o šľachticov z cárskeho rodu, mnohí vedci našli pár nezrovnalostí, ktorým nevenujú pozornosť. No je to živná pôda pre konšpiračných teoretikov. A práve vďaka nim ma táto kniha tak uchvátila.

Toľko z histórie, teraz však musím svoju pozornosť obrátiť na recenzovanú knihu. Príbeh nás zavedie do nemocnice v Rusku, kde sa Dmitrij Malava stretne s Tatianou Romanovovou a zaľúbia sa. Podľa Tatianinho denníka tento vzťah naozaj fungoval, aj keď nie je známe, na akej úrovni. V každom prípade sa ho autorka zhostila na výbornú a spojila časť konšpirácie so svojou fantáziou. Vzťah týchto mladých ľudí je vykreslený veľmi čisto až anjelsky. Láska bola pre nich niečo posvätné, preto nenájdeme v diele žiadne nemravné či inak nevhodné scény alebo narážky. Možno sčasti aj preto, lebo Tatiana nebola ani raz počas svojho života zdrojom klebiet, autorka pravdepodobne cítila rešpekt voči jej osobe, čo mi na nej nesmierne imponuje.

Neviem ani vyjadriť, či bol štýl písania naozaj pútavý alebo svoju úlohu u mňa zohrala tematická stránka diela. V každom prípade sa mi veľmi páčila vonkajšia kompozícia, ktorá nám vďaka paralelnému typu rozprávania zobrazovala dva príbehy súčasne, čo v konečnom dôsledku vytvorilo celý príbeh zaľúbencov. Forma je teda naozaj zaujímavá, pretože sa stretneme nie len s rozprávaním klasického typu, ale  aj s denníkovými zápismi, súkromným listom či novinovými správami. Žánrová paleta je teda skutočne pestrá, preto sa domnievam, že sa nudiť nebudete.
Priznávam, že úvod bol až priveľmi romantický. Dmitrij lipne na každom Tatianinom slove a čine a považuje ju za až nadprirodzenú bytosť, čo si nemyslím, že sa v bežnom živote skutočne deje, ale "budiš". Napínavý a naozaj dramatický začína byť dej v poslednej tretine diela, kde sa čitateľ nachádza skoro v súčasnosti. Zachytáva posledné roky života hlavného predstaviteľa a na jeho pravnučku, ktorou vlastne celá kniha začína, sa akoby zabúda resp. jej príbeh je potlačený hlboko dozadu. Pretože ma ale nezaujal natoľko ako ten s historickým rázom, nevnímam to ako negatívum, každý ale môže na záver nazerať inak.

Kniha končí historickými súvislosťami, ktoré autorka nazhromaždila, stručne popisuje históriu cárskej rodiny so zameraním sa na Tatianu a konšpirácie vytvorené okolo jej osoby. Pokiaľ ste súvislosti v diele veľmi nepochopili, táto časť vám mnohé ozrejmí a možno vás aj prinúti nejaké informácie navyše pohľadať, čo je konkrétne môj prípad. Ak vás teda život silnej a neoblomnej ruskej ženy zaujíma, siahnite po tejto knihe. Ak nič iné, ukáže vám aspoň to, že človek na vrchole nie je naveky a veľmi rýchlo sa môže dostať na nulu. No nikdy by sa to nemalo stať s jeho hodnotami.
Moje hodnotenie:   odporúčam

😊 😊 😊 😊 😊

Počet strán: 533 s.