Recenzia: Samoľúby vojvoda (Georgette Heyerová)

Ako som na tomto blogu už veľakrát spomínala, mám rada historické romány a ľúbostné príbehy typu Jane Austenová alebo sestry Brönteové... Takisto veľmi inklinujem k svetovému realizmu. Preto, keď som držala v knižnici túto knižku v ruke, vedela som, že sa mi bude páčiť.

Príbeh je naozaj nenáročný. Zachytáva vzťahy mužov a žien v Anglicku so zameraním sa na slušné správanie a dodržiavanie etikety. Celý dej sa začne jednoduchým hľadaním životnej družky pre tak trochu namysleného vojvodu, skomplikuje sa cestou do Paríža a nakoniec všetko dobre dopadne a vyrieši sa to v poslednej kapitole. Skutočne niečo, čo vám prispeje k poobedňajšiemu oddychu za chmúrnych jarných dní, tak ako to bolo u mňa.

Hlavná postava Phoebe je klasicky silnou hrdinkou s názorom a predstavou, že na to, aby bola úspešná a sebestačná, muža naozaj nepotrebuje. Vo svojej podstate má pravdu, ale len dovtedy, kým sa nezamiluje a uvedomuje si, že napriek peniazom, ktoré si dokáže sama zaobstarať, nebude bez neho šťastná. Túžba mladej ženy stať sa spisovateľkou je ďalším znakom, ktorý ju spája so štýlom písania autoriek z obdobia realizmu. My si to v dnešnej dobe tak intenzívne neuvedomujeme, ale myslím si, že pre vtedajšiu ženu bola už len možnosť, že sa dokáže finančne zabezpečiť bez mužovej podpory, krokom k vlastnej nezávislosti. Nedávno som pozerala (neviem, asi na Doma) westernový americký film, ktorý zobrazoval spoločnosť odsudzujúcu ženy v role doktorky či učiteľky. Tieto hrdinky sa ani napriek nepriazni svojich spoluobčanov nevzdávali a dokázali každému, že napriek tomu, že sú tieto povolania spojené s mužskou populáciou, môžu ich vykonávať aj ženy a to rovnako kvalitne. Mám pocit, že Heyerová sa snažila dostať postavu Phoebe do podobnej polohy.

Vojvoda Silvester mi v niektorých situáciách skutočne pripomína arogantného a povýšeného človeka, no myslím si, že Phoebe jeho činy až príliš zveličovala a veľa zápletiek by podľa mňa vôbec nemuselo v deji existovať, keby dokázala žena prekročiť prah svojej hrdosti a neprejavila sa povýšenecky aj ona. Preto mi nie je zrejmý názov knihy, ktorý do negatívneho svetla stavia len mužskú postavu.

Veľmi sa mi páčil humor, ktorým kniha oplýva. Krátke úsečné satirické poznámky postáv na ich adresu ma pobavili, preto som veľakrát zabudla na to, že autorka zbytočnými vysvetľovaniami a opismi dej sama retarduje a to nefunkčne (podľa môjho názoru). Osobne si myslím, že tieto vsuvky sa tam vôbec nemuseli vyskytovať a pritom by dielo nijako neutrpelo na originálnosti a pútavosti pre čitateľa. Mám rada, keď sa dejové línie odvíjajú rýchlo a ja sa nenudím čítaním opisu nejakého hostinca v nejakom bezvýznamnom prístavnom mestečku. Na druhej strane chápem, že práve vďaka autorkiným znalostiam dobových reálií sa prostredie vykresľuje skutočne verne a čitateľom podáva dôveryhodný obraz.

Na to, aby som si na štýl autorkinho písania spravila hlbší názor, musela by som sa dostať k viacerým jej dielam. Určite ale na doplnenie svojich skúseností s ňou a vedomostí po nejakých jej knižkách určite siahnem, pretože ma veľmi oslovila práve táto.

Moje hodnotenie:   odporúčam

😊  😊  😊  😊  -

Kategória: historický ľúbostný román